loading...
بچه های مسجد
امیرحسین خدایاری بازدید : 166 یکشنبه 27 بهمن 1392 نظرات (0)

ساختار حكومت جهانی حضرت مهدی(عج)

 
به نام خدا


نهاد امامت و رهبری، نهاد وزارت، نهاد امارت و ولادت، نهاد كارگزار و اجرا و نهاد قضاوت.
حكومت جهانی امام مهدی(عج) به مركزیت كوفه تشكیل می‌شود و آنجا پایگاه اصلی فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی قرآن خواهد بود.

چكیده
ساختار حكومت جهانی امام مهدی(عج) دارای اركانی است كه یكی از مهم‌ترین آن اركان بحث پیرامون نظام سیاسی حكومت آن حضرت می‌باشد. این نظام سیاسی براساس نهادهای زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

نهاد امامت و رهبری، نهاد وزارت، نهاد امارت و ولادت، نهاد كارگزار و اجرا و نهاد قضاوت.
حكومت جهانی امام مهدی(عج) به مركزیت كوفه تشكیل می‌شود و آنجا پایگاه اصلی فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی قرآن خواهد بود.

مدت حكومت امام مهدی(عج) براساس روایات متفاوت است كه باید بین آنها جمع و تاویل صورت پذیرد. برخی روایات بر تمام مدت حكومت دلالت دارد، بعضی بر مدت ثبات و استقرار حكومت، بعضی بر طبق سال‌ها و روزهایی است كه ما با آن آشناییم و برخی به روال سال‌های روزگار حضرت كه طولانی می‌باشد.

حكومت جهانی حضرت دارای آثار و پی‌آمدهای متفاوتی می‌باشد كه از آن جمله است(ع)
۱٫ گسترش توحید و اسلام در تمام عالم، ۲٫ گسترش فضیلت‌ها و احكام دین، (س). ریشه‌كن شدن آلودگی‌های اخلاقی، (عج). استقرار عدالت در سرتاسر گیتی، ۵٫ فراگیری صلح و امنیت، (ص). توسعه عمران و آبادانی، (ع). رفاه عمومی، (ع). دولتی خالصانه، ۹٫ رهایی از آتش فتنه، ۱۰٫ ریشه‌كن شدن فقر از جامعه، ۱۱٫ شكوفایی علم و صنعت، ۱۲٫ رشد و تكامل عقلانی.

خلاصه این‌كه(ع) در حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) همه سنت‌های الهی احیا می‌شود و جوامع مختلف بشری به سعادت می‌رسند و همه از حقوق فردی و اجتماعی مناسب برخوردار می‌شوند.

۱٫ نهاد امامت و رهبری
در این ساختار، حضرت مهدی(عج) پس از فتح جهان و تسلط بر آن، رهبری را عهده‌دار می‌شود و مدیریت كامل بر جهان را در دست می‌گیرد. هر نوع سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری كه صورت پذیرد زیر نظر اوست و مسئولیت‌هایی كه به افراد واگذار می‌شود زیر نظر او آن‌جام می‌شود.

۲٫ نهاد وزارت
كه در این نهاد، كارگزاران و مسئولان از بزرگان، صالحان روزگار و از نیكان امت‌های پیشین و از سران و بزرگان اصحاب پیامبر (ص) می‌باشند.




(س). نهاد امارت و ولایت
این نهاد مهم‌ترین و اساسی‌ترین ركن حكومتی دولت آن حضرت است. صاحبان امارت و ولایت، حاكمان و رؤسای سراسر زمین و كارگزاران نظام جدید جهانی هستند كه از سوی امام زمان(عج) به این مقام منصوب می‌شوند و مدیریت و ادارة جهان را به دست می‌گیرند.

(عج). نهاد كاگزار و اجرا
پس از رهبر، بالاترین قدرت و اختیارات بر عهدة آنان می‌باشد. آنها در حوزة قدرت خود مستقل عمل می‌كنند و نمایندة دولت در امور اجرایی هستند.

۵٫ نهاد قضاوت
در حكومت جهانی حضرت قضاوت به نحوی شایتسه آن‌جام می‌گیرد و افراد با قضاوت و حكم آرمانی روبه‌رو می‌شوند.

مركز حكومت جهانی امام مهدی(عج)
اخبار وارده بیانگر این است كه مركز حكومت شهر كوفه می‌باشد، كه به عنوان پایتخت و مسجد كوفه مركز استقرار دستگاه‌های حكومتی و اجرایی می‌باشد.
شهر كوفه در آن روزگار پایگاه اصلی فعالیت‌های فرهنگی و آموزش قرآن خواهد بود.

مدت حكومت جهانی امام مهدی(عج)
روایاتی كه دربارة مدت حكومت امام مهدی(عج) آمده است. متفاوت است كه باید بین آنها جمع و تأویل صورت پذیرد.
برخی روایات بر تمام مدت حكومت دلالت دارد و بعضی بر مدت ثبات و استقرار حكومت، بعضی بر طبق سال‌ها و روزهایی است كه ما با آنها آشناییم و برخی روایات دیگر به روال سال‌ها و ماه‌های روزگار حضرت است كه طولانی می‌باشد.

آثار و پی‌آمدهای حكومت جهانی حضرت مهدی(عج)
۱٫ گسترش توحید و اسلام در تمام عالم
در آن روزگار همة انسان‌ها موحّد بوده و خدا را پرستش می‌كنند و عموم مردم دین اسلام را می‌پذیرند و دیگر ادیان رسمیت نخواهد داشت.

۲٫ گسترش فضیلت‌ها و احكام دین
در حكومت مهدوی همه مردم عبادت خدای متعال را به جا می‌آورند و احكام شریعت به درستی اجرا می‌شود.

ریشه‌كن شدن آلودگی‌های اخلاقی
در آن روزگار ریشة پستی و انحراف، بساط شراب‌خواری، رباخواری و زنا برچیده خواهد شد.

استقرار عدالت در سرتاسر گیتی
قسط و عدالت در حكومت مهدی به اوج می‌رسد و همة اهل آسمان‌ها و زمین از او راضی خواهند بود.

۵٫ فراگیری صلح و امنیت
در روزگار حكومت امام عصر(عج) امنیت و آرامش به طور گسترده در جوامع بشری حكم فرما می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد.

توسعه عمران و آبادانی
در آن روزگار عمران و آبادانی پیشرفت چشم‌گیری دارد و بهره‌برداری از امكانات در مرحلة بسیار بالایی مشاهده می‌شود.

رفاه عمومی
در عصر ظهور مردم از امكانات فراوان بهره‌مند می‌شوند و به رفاه و آسایش عمومی می‌رسند و غرق در نعمت‌ها می‌شوند.

دولتی خالصانه
در روزگار حكومت امام مهدی(عج) زندگی اجتماعی لذت‌بخش و دل‌ها، آكنده از صفا و صمیمیت می‌شود و انسان‌ها به یكدیگر عشق می‌ورزند.

۹٫ رهایی از آتش فتنه
در آن روزگار فتنه‌ها می‌خوابد و دشمنی‌ها به الفت و همدلی تبدیل می‌شود.

۱۰٫ ریشه‌كن شدن فقر از جامعه
در جامعه مهدوی فقر و بیچارگی از میان مردم رخت بر می‌بندد وكسی نیازمند و محتاج دیگری نیست و همه از غنای روحی برخوردارند.

۱۱٫ شكوفایی علم و صنعت
در روزگار مهدوی علم و دانش به یك‌باره رشد و گسترش چشم‌گیری پیدا می‌كند و این توسعه بسیار خیره‌كننده است.

۱۲٫ رشد و تكامل عقلانی
در آن روزگار رشد عقلانی در مرحله بسیار بالایی قرار دارد و انسان‌ها از حرمت و كرامت ویژه‌ای برخوردارند و عموم بندگان از موهبت و كمال عقلی بهره‌مند می‌شوند.

خلاصه
در حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) همه سنت‌های الهی احیا می‌شود و جامعه‌های مختلف بشری به سعادت و خوشبختی می‌رسند و همه از حقوق فردی و اجتماعی مناسب برخوردار می‌شوند.

مقدمه
ساختار حكومت امام مهدی(عج) دارای اركانی است، كه یكی از مهم‌ترین آن اركان مبحث حكومت جهانی آن حضرت می‌باشد.

با رجوع به آیات قرآنی و روایات معصومین (ع) و به اقتضای قواعد عقلی حكومت مهدوی، حكومتی است كه دارای مبانی و آرمان‌ها و دست‌آوردهای عظیم و بزرگ جهانی است.

مباحثی از قبیل توحید، عدالت‌خواهی، كمال و تعالی‌جویی، بحث خاتمیت و جهان شمولی اسلام، امامت امام معصومِ حیّ، حكومت دینی در سایه حاكمیت امام حاضر از مبانی فلسفی و كلامی حكومت مهدوی به شمار می‌روند.

كسی كه در پرتو نور عقل و ادله قرآنی و احادیث اسلامی معتقد به حكومت جهانی مهدوی شد، مسلّماً اصول و اركان حكومت را نیز تصدیق خواهد كرد.

حكومت جهانی امام مهدی(عج) مبتنی بر نیازها و خواسته‌های فطری بشر است، كه با این آرمان‌ها و دست‌آوردها، ساختار حكومت جهانی آن حضرت شكل خواهد گرفت.

نكته مهمی كه در تحقق، حكومت جهانی آن حضرت مطرح است این است كه در حكومت آن حضرت، نیازها و خواسته‌های بشر نقش اصلی و اساسی را به عهده دارند و همین امر مهم‌ترین عامل تحقق پذیری حكومت جهانی خواهد بود.

توحید و یكتاپرستی كه ریشه در فطرت آدمی دارد، اولین و ثمرة عقیدتی حكومت امام مهدی(عج) است، در سایة توحید فضائل انسانی و ارزش‌های دینی گسترش یافته، و محرمات الهی و ناپاكی‌ها و رذائل از فضای زندگی بشر رخت بر می‌بندد.

در حكومت مهدوی در عرصة اجتماعی و جامعه بشری، جهان شمولی عدالت و تساوی افراد می‌تواند محور باشد، كه به دنبال آن فراگیری امنیت اجتماعی و فردی به صورت كامل، توسعه عمران و آبادانی شهرها و روستاها و سرزمین‌ها، تحقق رفاه عمومی، گسترش محبت و دوستی خالصانه شكل می‌گیرد. كه در پرتو آن زندگی لذت‌بخش و دل‌پذیر خواهد شد.

می‌توان چنین تصور كرد كه در قیامت آن سعادت و خوشبختی كه نصیب پرهیزكاران و پارسایان می‌شود، جلوه‌ای از آن در پایان عمر دنیا در این جهان به نمایش گذشته می‌شود كه در سایة آن بشر از آتش فتنه‌های شیطانی و بدعت‌ها رهایی یافته، به كمال عقلی و معنوی وعلمی و… می‌رسد.

سرانجام در حكمت جهانی مهدوی است كه سنت‌های الهی احیا می‌شود و عقول بشری تكامل می‌یابد و علم و دانش به آخرین درجة كمال خود می‌رسد.

حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) از نگاه قرآن
قرآن كریم در آیاتی چند به مسئله حكومت جهانی حضرت اشاره دارد و به مستضعفان و صالحان زمین این وعده را می‌دهد كه سرانجام وارث زمین خواهند شد و حكومت موعود تشكیل خواهد شد.

در آن‌جا كه می‌فرماید:«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»؛
و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم كه زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

در این آیة شریفه مراد از «الارض» زمین مقدس است كه امت محمد(ص) آن را به ارث خواهند برد.
و در آن‌جا كه می‌فرماید:«وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»؛
و خواستیم بر كسانى كه در آن سرزمین فرودست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم، و ایشان را وارث [زمین] كنیم.

این آیة شریفه در حق اهل بیت و خاندان رسول الله(ص) جاری است تا روز قیامت.
و در جایی دیگر می‌فرماید:«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»؛
او كسى است كه پیامبرش را با هدایت و دین درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند.

این آیة شریفه مربوط به مهدی(عج) از اولاد فاطمه (س)
است كه خداوند او را بر همة ادیان پیروز خواهد كرد.
حال باید ببینیم ساختار حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) چه مراحل و چه تقسیم‌بندی دارد.

با رجوع به روایات مختلف كه دربارة حكومت حضرت مهدی(عج) وارد شده است می‌توان ساختار نظام سیاسی حضرت را براساس تقسیم‌بندی زیر تصور كرد.

۱٫‌ نهاد امامت و رهبری
در این ساختار، حضرت مهدی(عج) پس از فتح جهان و تسلط بر آن، رهبری را عهده‌دار می‌شود و مدیریت كامل بر جهان را در دست می‌گیرد. هر نوع سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری كه صورت پذیرد زیر نظر اوست و مسئولیت‌هایی كه به افراد واگذار می‌شود زیر نظر او انجام می‌شود.

یكی از مهم‌ترین برنامه‌های حكومت حضرت، تشكیل حكومت فراگیر جهانی و ادارة جامعه‌های مختلف، نژادها، منطقه‌ها، با یك سیاست و برنامة واحد است.

با شكل‌گیری این حكومت واحد جهانی، جامعه‌ها، نژادها، قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف برادر وار و مهربان در كنار یكدیگر زندگی می‌كنند.
رسول گرامی اسلام(ص) در روایتی می‌فرماید:و تشرق الارض بنوره و یبلُغ سلطانه المشرق و المغرب.

روایات بیان‌گر این مطلب است، كه در عصر ظهور و در هنگام تشكیل حكومت جهانی، رهبری جامعه بر دوش یك نفر است كه آن رهبر عظیم الشأن حضرت ولی عصر(عج) است.

آن امام همام با اقتدار و نفوذی كه دارد جهان را اداره و همة كشورها را تحت سلطة خود خواهد داشت و هر عزل و نصبی كه در مورد حاكمان و فرماندهان و زمامداران صورت می‌گیرد، به عهدة اوست.

امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب(ع) می‌فرماید:فیبعث المهدی الی امرائه بسایر الأمصار بالعدل بین الناس…؛
حضرت مهدی(عج) امیران خود را به شهرها می‌فرستد، تا این‌كه آنها عدالت را در بین مردم برقرار سازند.

۲٫‌ نهاد وزارت
یكی از ساختارها و نهادهای قدرت در حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) نهاد وزارت است كه در حكومت حضرت، كارگزاران و مسئولان حكومت از بزرگان و نیكان امت می‌باشند.

روایات تركیب دولت حضرت مهدی(عج) را از پیامبران، جانشینان آنان، تقوا پیشگان و صالحان روزگار و نیكان امت‌های پیشین و از سران و بزرگان اصحاب پیامبر(ص) بیان می‌كنند.

امام علی(ع) می‌فرماید:
ثم انه یجعل عیسی خلیفة علی قتال الاعور الرجال و یخرج امیراً علی جیش (المهدی) یطلب الاعور الرجال…؛ آن گاه كه مهدی(عج)‌، حضرت عیسی(ع) را به جانشینی خود، در عملیات تهاجمی علیه دجّال بر می‌گزیند. عیسی(ع) برای یافتن و سركوبی دجّال حركت می‌كند.
در روایت دیگری می‌فرماید:
ثم یسیر بالجیوش حتی یصیر بالعراق و الناس خلفه و امامه و علی مقدمته رجل اسمه عقیل و علی ساقته رجل اسمه الحارث …؛
حضرت مهدی(عج) لشكر را حركت می‌دهد تا آن كه وارد عراق می‌شود؛ در حالی كه سپاهیان پیشاپپیش و پشت سر او حركت می‌كنند و فرماندة نیروهای پیشرو، مردی به نام عقیل است و فرماندهی سپاهیان پشت سر را مردی به نام حارث عهده‌دار است.

امام صاق(ع) از امیر مومنان(ع) نقل فرموده است:
… ثم قال لاصحابه ان هذا یكون فی جبل الاهواز فی اربعة آلاف مدجّجین فی السلاح فیكونون معه حتی یقوم قائمنا اهل البیت فیقاتل معه‌؛
این شخص (جبیر بن خابور)، در جبل الاهواز به همراه چهار هزار نفر در حالی كه سلاح‌ها را از نیام كشیده‌اند منتظرند تا قائم اهل‌بیت ما ظهور كند. آن‌گاه این شخص همراه حضرت و در ركابش با دشمنانش خواهد جنگید.

امام صاق(ع) به مفضل فرمود:یا مفضل انت و اربعة و اربعون رجلاً تحشرون مع القائم انت علی یمین القائم تأمر و تنهی و الناس اذ ذاك اطوع لك منهم الیوم؛
تو با چهل و چهار نفر دیگر با حضرت قائم(عج) خواهید بود، تو در سمت راست حضرت(عج) امر و نهی می‌كنی و مردم در آن زمان بهتر از امروز از تو اطاعت می‌كنند.

افراد صالح فراوان دیگری هستند كه در دولت حضرت آن حضرت را یاری می‌رسانند و در قالب فرماندهانی هستند و هدایت لشكریان و عملیات جنگی را به عهده می‌گیرند. سپاهیانی كه با شرایط خاصی در ارتش امام(عج) پذیرفته می‌شوند و دارای ویژگی‌هایی هستند، كه برخی از آنها در كادر اولیه حضور دارند و گروهی به ارتش حضرت می‌پیوندند و از گروهی هم به عنوان گارد حفاظت نام برده شده است.

در اخبار وارده از پیروان ادیان گوناگون به عنوان یاوران حضرت مهدی(عج) و به عنوان حاكمان روی زمین در حكومت جهانی حضرت نام برده می‌شود.

امام صادق(ع) می‌فرماید:اذا قام قائم آل محمد استخرج من ظهر الكعبة سبعة و عشرین رجلاً خمسة عشر من قوم موسی الذین یقضون بالحق و یعدلون و به سبعة من اصحاب الكهف و یوشع وصی موسی و مؤمن آل فرعون و سلمان الفارسی، و ابا دجانة الانصاری و مالك الاشتر؛
هنگامی كه قائم آل محمد(ص) قیام می‌كند، از پشت كعبه بیست و هفت مرد بیرون می‌آورد و پانزده نفر ایشان از قوم موسی(ع) هستند كه به حق حكم می‌كنند و به حق متمایل‌اند و هفت نفر از اصحاب كهف‌اند و ما بقی یوشع وصی موسی و مومن آل فرعون و سلمان فارسی و ابو دجانة انصاری و مالك اشتر می‌باشند. آنان یاوران حضرت مهدی(عج) و حاكمان روی زمین هستند.

‌ نهاد امارت و ولایت
یكی دیگر از عناصر ساختاری حكومت جهانی حضرت مهدی(عج)‌، نهاد امارت و ولایت است.

در واقع این نهاد، مهم‌ترین و اساسی‌ترین ركن حكومتی دولت آن حضرت است. صاحبان امارت و ولایت، حاكمان و رؤسای سراسر زمین و كارگزاران نظام جدید جهانی هستند كه از سوی امام زمان(عج) به این مقام منصوب شده اند و مدیریت و ادارة جهان را در دست دارند.

در حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) اختیارات و شرح وظایف مستقلی در اختیاری حاكمان و مدیران قرار می‌گیرد، و در رأس حكومت و كشورهای مختلف جهان، مدیران و حاكمان برگزیدة حضرت مهدی(عج) قرار خواهند گرفت.

پس از استقرار دولت امام(ع) آن حضرت كارگزاران و مدیران خود را با شرح وظایف مهمی به سرتاسر گیتی اعزام خواهد كرد تا آنها عدالت را در میان مردم برپا كنند.

امام می‌فرماید:یُفرّق المهدیُّ اصحابه فی جمیع البلدان و یأمرهم بالعدل و الاحسان و یجعلهم حُكاماً فی الاقالیم و یأمرهم بالعمران المُدُن؛
مهدی(عج) یارانش را در همة شهرها پراكنده می‌سازد و به آنها دستور می‌دهد كه عدل و احسان را شیوة خود سازند و آنها را فرمانروایان كشورهای جهان گرداند و به آنان فرمان می‌دهد كه شهرها را آباد سازند.

امام(ع) با تعیین حاكمان و اعزام آنها به كشورها و شهرهای مختلف جهان دستورات و سفارش‌های خاصی را به آنها گوشزد می‌كند و آنها تا حدودی در حیطة كاری و مسئولیتی كه بر عهده دارند مستقل هستند و با اذن حاكم تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای را بر عهده دارند.

امام(ع) می‌فرماید:اذا قام القائم بعث فی اقالیم الارض رجلاً یقول عهدك فی كفك فاذا ورد علیك امر لا تفهمه و لا تعرف القضاء فیه فانظر الی كفّك و اعمل بما فیها؛
هنگامی كه قائم(عج) قیام كند، برای هر كشوری در جهان، فرمانروایی برمی‌گزیند و به او می‌فرماید(ع) دستورالعمل تو در كف دستت می‌باشد؛ هر گاه حادثه‌ای برای تو رو دهد كه حكم آن را بلد نباشی و طرز داوری در آن را ندانی، به كف دستت نگاه كن؛ هر چه در آن منعكس باشد، بر آن عمل كن.

یارانی كه در روایات از آنها بعنوان اصحاب خاص حضرت مهدی(عج) نام برده می‌شود سیصد و سیزده نفر هستند كه به نظر می‌رسد مدیران و حاكمان جهان از این بین انتخاب خواهند شد كه این افراد برگزیدگان اهل زمین بوده و تدبیر امور مردم در دست آنهاست. و آنان با شایستگی و لیاقت تمام كره زمین را اداره خواهند كرد كه همة مدیریت‌ها و ادارة امور تحت رهبری حضرت و راهنمایی‌های آن وجود نازنین صورت می‌گیرد.

با توجه به روایات وارده در این باب می‌توان چند صفت و ویژگی را برای مدیران و حاكمان حكومت جهانی حضرت ذكر كرد.

۱٫‌ آنان از اقصی نقاط عالم جمع شده و نخستین بیعت‌كنندگان با امام زمان(عج) هستند.

۲٫‌ آنان مدافعان مخصوص و حافظان ویژه امام زمان(عج) هستند.
(س).‌ آنان پرچم داران (صاحب الالویة) و حاكمان روی زمین‌اند.
(عج).‌ آنان همان امت معدوده‌ای هستند كه برای دشمنان عذاب و نقمت‌اند.

۵٫‌ آنان سوار بر ابرها در یك ساعت، خود را به امام(عج) می‌رسانند.
(ص).‌ آنان اركان و پایه‌های محكم حكومت حضرت هستند.
(ع). آنان با نصرت الهی همیشه پیروز و ثابت قدمند.

(ع).‌ آنان دارای ایمانی كامل هستند و شك و تردید در باور آنها راه ندارد.
نكته قابل ذكر ر مورد حاكمان و مدیران حضرت این‌كه، آنها از شهرها و كشورهای مختلف جمع می‌شوند و با توجه به جایگاه درخشان و نفوذ فوق العاده‌ای كه دارند حكومت عدل مهدوی را تشكیل می‌دهند.

نهاد كارگزار و اجرا
یكی دیگر از عناصر ساختاری حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) نهاد مجریان و كارگزاران می‌باشد، كه پس از رهبر بالاترین قدرت و اختیارات بر عهدة آنان می‌باشد.

آنها در حوزة قدرت خود مستقل عمل می‌كنند و نمایندة دولت را در امور اجرایی هستند.
كارگزاران و مجریان باید افرادی با سابقه، متدین و امین باشند. برنامه‌ها و سیاست‌های كلان نظام را به طور شایسته انجام دهند.

با توجه به روایات از این كارگزاران و عاملان با نام هایی نظیر نجبا، رفقا، نقبا، عصائب، اوتاد، رجال الهی، اعوان، قوّاد، فقها، خُزّان، اهل قضاوت و… یاد می‌شود.

۵٫‌ نهاد قضاوت
دیگر عنصری كه در حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد منصب قضاوت و ساختار قضایی نظام اسلامی می‌باشد. در دولت حضرت ولی عصر(عج) قضاوت جایگاه و موقعیت ویژه‌ای دارد.

در آن روزگار قضاوت به نحوی شایسته انجام می‌گیرد و افراد با قضاوت و حكمی آرمانی رو به رو می‌شوند.
منصب قضاوت در حكومت مهدوی در درجة اول به دست خود حضرت است و در مرحلة بعد حضرت عیسی(ع) و سپس قاضیان و عالمان امر قضاوت و داوری را در اختیار دارند.

امام صادق(ع) در روایتی می‌فرماید:… یأمر منادیاً فینادی(ع) هذا المهدی یقضی بقضاء داود و سلیمان لا یسأل علی ذلك بیّنة؛
منادی ندا می‌دهد(ع) این مهدی است كه چون داود و سلیمان قضاوت می‌كند و در قضاوت كردن احتیاجی به دلیل و شاهد ندارد.

و در مورد حضرت عیسی(ع) امام(ع) می‌فرماید:
و یكون عیسی بن مریم فی أمّتی حكما مقسطاً … ترفع الاشجان و التباغض؛
عیسی بن مریم در میان امت من، داور (قاضی) دادگری خواهد بود، كینه و عداوت را از میان مردم بر می‌دارد.

امر قضاوت در مرحلة بعد در اختیار عده‌ای از زبدگان و فقهاء و حاكمان شرع قرار می‌گیرد كه در همه حال از عنایات و امدادهای غیبی خداوند بهره می‌برند.
امام صادق(ع) می‌فرماید:… لكن هذه التی یخرج الله فیها القائم و هم النجباء و القضاة و الحكام و الفقهاء فی الدین یمسح الله بطونهم و ظهورهم فلا تشتبه علیهم حكم …؛
(عده‌ای) كه به همراه قائم(عج) بیرون می‌آیند فرماندهان، قاضیان، حاكمان شرع و فقیهان دین هستند كه خداوند با دست قدرت خود به شكم و پشت آنان می‌كشد؛ دیگر هیچ حكمی بر آنها دشوار نمی‌نماید.

مركز حكومت جهانی امام مهدی(عج)
با مراجعه به روایات، تأسیس دولتی واحد و تشكیل حكومتی جهانی به دست حضرت مهدی(عج) امری مسلم و قطعی می‌باشد.
در مدت زمانی كه جهان تحت مدیریت و رهبری آن حضرت است، جامعه جهانی بهترین دوران خود را سپری خواهد كرد.

حال این سئوال مطرح كه مركز حكومت جهانی حضرت كجاست؟
اخبار وارده بیان‌گر این است كه مركز حكومت شهر كوفه می‌باشد، كه به عنوان پایتخت و مسجد كوفه، مركز استقرار دستگاه‌های حكومتی و اجرائی می‌باشد.

هنگامی كه ساختار حكومت جهانی آن حضرت شكل بگیرد، ادارة جهان، نظارت و مدیریت الهی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… به دست او است و اجرای امور حكومت در دست حاكمان و فرماندهانی است كه از سوی آن حضرت منصوب می‌شوند و امور جامعه را به عهده می‌گیرند و آنها را اجرا می‌كنند.

در زمان حكومت حضرت، شهر كوفه از منزلت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اهمیتی جهانی و بین‌المللی پیدا می‌كند.
از ویژگی‌های شهر كوفه به عنوان مركز حكومت جهانی مهدی موعود(عج) گسترة مكانی آن است كه تاكنون هیچ مركز و پایتختی از چنین وسعت و اهمیتی برخوردار نبوده است.

در آن زمان مسجد كوفه، مركز قضاوت و حكمرانی آن حضرت می‌باشد، كه او هم‌چون حضرت داود و سلیمان قضاوت می‌كند و در قضاوت كردن، احتیاجی به دلیل و شاهد ندارد.

در روایت آمده است:… یأمر منادیا فینادی(ع) هذا المهدی یقضی بقضاء داود و سلیمان لا یسأل علی ذلك بیّنة؛
امام صادق(ع) می‌فرماید: منادی ندا در می‌دهد(ع) این مهدی است كه چون داوود و سلیمان قضاوت می‌كند و در قضاوت كردن احتیاجی به دلیل و شاهد ندارد.

حضرت مهدی(عج) در شهر كوفه مسجدی بزرگ خواهد ساخت كه محل اجتماع و نماز جماعت مسلمانان و مركز فعالیت‌های فرهنگی و آموزش قرآن خواهد بود.

در روایت آمده است:انّ قائمنا إذا قام اشرقت الارض بنور ربّها … و یبنی فی ظهر الكوفه مسجد له الف بابٍ و تتصل بیوت الكوفه بنهر كربلاء و بالحیرة…؛
امام صادق(ع) می‌فرماید(ع) چون قائم ما قیام كند، زمین به نور پروردگارش روشن می‌گردد… در پشت كوفه، مسجدی بنیاد می‌نهد كه برای آن هزار در باشد و خانه‌های كوفه، به حیره و رود كربلا متصل گردد…

در زمان حكومت امام مهدی(عج) شیعیان در شهر كوفه گرد یكدیگر حلقه می‌زنند و قرآن را به دیگران یاد می‌دهند.

امیر مومنان(ع) در حدیثی می‌فرماید:كانّی انظر الی شیعتنا بمسجد الكوفة قد ضربوا الفساطیط یعلمون الناس القرآن كما أنزل أما ان قائمنا إذا قام كسّره و سوّی قبلته؛
گویا شیعیان را در مسجد كوفه می‌بینم كه خیمه زده‌اند و قرآن را همان‌گونه كه نازل شده است، به مردم یاد می‌دهند. بدانید كه وقتی قائم ما قیام كند، مسجد را خراب كرده و قبله‌اش را درست می‌نماید.

اصبغ بن نباته می‌گوید، از علی(ع) شنیدم كه می‌فرمود:كانّی بالعجم فساطیطهم فی مسجد الكوفه یعلمون الناس القرآن كما أنزل…؛
گویا عجم (نژاد غیرعرب) را می‌بینم كه چادرهای‌شان در مسجد كوفه بر افراشته شده است و به مردم قرآن می‌آموزند؛ به همان گونه كه فرود آمده است…

این روایت، ماهیت تعلیم‌دهندگان قرآن را روشن می‌سازد كه از عجم هستند و به شهادت لغت‌شناسان مراد از عجم در این جا فارس‌ها و ایرانیان هستند.
روزگار حكومت حضرت مهدی(عج) همة مومنان در كوفه گرد آن حضرت جمع می‌شوند و دركنار او سكونت می‌گزینند.

امام باقر(ع) در روایتی می‌فرماید:إذا قام القائم و دخل الكوفة لم یبق مؤمن الّا و هو بها؛
هنگامی كه قائم ما قیام كند و به كوفه برود، هیچ مؤمنی نیست، مگر آن كه در آن شهر كنار مهدی(عج) سكونت می‌گزیند یا به آن شهر می‌آید.
در آن روزگار است كه كوفه مصلی و مكان نماز و عبادت حضرت مهدی(عج) می‌گردد.

امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید:… یا اهل الكوفة… و لیأتینّ علیه ‌ای مسجد الكوفة زمان یكون مصلی المهدی(عج) من ولدی و مصلی كل مومن…؛
…‌ ای اهل كوفه … روزگاری فرا می‌رسد كه این‌جا (مسجد كوفه) مصلای مهدی(عج) و مصلای هر مؤمنی گردد…

از مجموع روایات چنین فهمیده می‌شود كه شهر كوفه مركز قضاوت و حكمرانی حضرت مهدی(عج) و پایگاه اصلی فعالیت‌ها و محل اجتماع و مركز فعالیت‌های فرهنگی و آموزش قرآن خواهد بود، و در آن‌جا است كه خیمه‌ها برپا می‌شود و شیعیان كلاس‌های تعلیم قرآن را تشكیل می‌دهد.

در این‌كه مدت حكومت حضرت مهدی(عج) چه مقدار است، روایات متفاوتی از طریق امامیه و اهل سنّت وارد شده است.

روایات مدت حكومت و فرمانروایی حضرت را مختلف ذكر كرده‌اند.

بعضی روایات مدت حكومت را به هفت سال محدود می‌كند.

برخی احادیث مدت هشت، نه، ده و بیست سال را یادآور می‌گردند.

روایات دیگری مدت حكومت را چهل سال ذكر می‌كند و برخی مدت سیصد و نه سال و روایات دیگری كه غیر از این موارد را ذكر می‌كنند.

از مجموع روایات آن‌چه مسلم است این است كه مدت حكومت كمتر از هفت سال نیست كه در این مدت جهان تحت مدیریت و رهبری سیاست الهی حضرت، دوران خوشی را پشت سر خواهد گذاشت.

برخی از محققان، این تفاوت‌ها را اشاره به مرحله‌ها و دوران‌های حكومت آن حضرت می‌دانند و معتقدند(ع) ابتدا شكل‌گیری و پیاده شدن حكومت هفت سال و دوران تكامل آن چهل سال و دوران نهایی آن بیش از سیصد سال خواهد بود.

این‌كه برخی از روایات مدت حكومت آن حضرت را هفت سال ذكر می‌كند با توجه به این نكته است كه روایات دیگری این سالیان را با سال‌های روزگار عصر ما متفاوت می‌دانند؛ بنابراین مدت زمان حكومت حضرت طولانی‌تر از هفت سال روزگار ما می‌باشد.

امام صادق(ع) راجع به مدت حكومت حضرت مهدی(عج) در جواب سؤال خثعمی فرمود:… سبع سنین یكون سبعین سنة من سنیكم هذه؛
مدت حكومت حضرت هفت سال است و هر سالی به مقدار ۱۰ سال از سال‌های شما می‌باشد، پس سالیان حكومت آن حضرت به اندازة (ع)۰ سال شما خواهد بود.

امام صادق(ع) می‌فرماید:… سبع سنین یطول له الایام واللیالی حتی یكون السنة من سنیه مكان عشر سنین من سنیكم هذه؛ … (مهدی(ع) ) هفت سال حاكم می‌شود؛ روزها و شب‌ها برایش طولانی‌تر می‌شود تا این‌كه یك سال برابر ده سال معمولی می‌شود.

حضرت علی(ع) می‌فرماید:فیمكث علی ذلك سبع سنین مقدار كل سنة عشر من سنیكم هذه؛
حضرت مهدی(ع) هفت سال حكومت می‌كند كه هر سال آن روزگار، ده سال شما خواهد بود.

رسول گرامی اسلام در حدیثی می‌فرماید:یكون المهدی عمره إن قصر فسبع سنین، و الاّ فثمان، و الاّ فتسع؛
مدت عمر حكومت مهدی(عج) هفت سال، اگر كوتاه باشد وگرنه هشت یا نه سال خواهد بود.

در روایت دیگری می‌فرماید:… یملك عشر سنین؛
آن حضرت(عج) ده سال حكومت می‌كند.

در جای دیگر می‌فرماید:… سیملك عشرین سنة یستخرج الكنوز و یفتح مدائن الشرك؛
حضرت مهدی(عج) بیست سال حكومت می‌كند و گنج‌ها را از زمین بیرون آورده، سرزمین‌های شرك را می‌گشاید.

امام علی(ع) می‌فرماید:یملك ما بین الخافقین اربعین عامّاً، فطو بی لمن ادرك ایّامه و سمع كلامه؛
در بین شرق و غرب عالم، چهل سال حكومت می‌كند، خوشا به حال كسی كه روزگارش را دریابد و سخنش را بشنود.

امام صادق(ع) می‌فرماید:القائم من ولدی یعمّر عمر خلیل الرحمن، یقوم فی الناس و هو ابن ثمانین سنة، و یمكث فیها اربعین سنة؛
حضرت مهدی(عج) از فرزندان من است و عمری برابر عمر ابراهیم خلیل الرحمن خواهد داشت و در هشتاد سالگی ظهور می‌كند و چهل سال فرمانروایی می‌نماید.

امام باقر(ع) می‌فرماید:إن القائم یملك ثلاثمائة و تسع سنین كما لبث اهل الكهف فی كهفهم؛
حضرت قائم(عج) سیصد و نه سال حكومت می‌كند، چنان كه اصحاب كهف در غارشان همین اندازه درنگ كردند.

با توجه به این‌كه روایات در این باره متفاوت است باید آنها را تأویل نمود.

مرحوم علامه مجلسی می‌فرماید:بیان الاخبار المختلفة الواردة فی ایام ملكه(ع) بعضها محمول علی جمیع مدة ملكه، و بعضها علی زمان استقرار دولته و بعضها علی حساب ما عندنا من السنین و الشهور، و بعضها علی سنینه و شهوره الطویة و الله یعلم؛
روایاتی را كه دربارة مدت حكومت امام(عج) آمده است، باید به احتمالات زیر توجیه كرد(ع) برخی روایات بر تمام مدت حكومت دلالت دارد و بعضی بر مدت ثبات و استقرار حكومت، بعضی بر طبق سال‌ها و روزهایی است كه ما با آنها آشناییم و برخی روایات دیگر به روال سال‌ها و ماه‌های روزگار حضرت است كه طولانی می‌باشد و خداوند به حقیقت مطلب آگاه است.

قطع نظر از روایات اسلامی آن‌چه مسلم است این است كه این آوازه‌ها و این مقدمات برای یك دوران كوتاه مدت نیست بلكه قطعاً برای مدتی است طولانی كه ارزش این همه تحمل زحمت و تلاش و كوشش را داشته باشد!

آثار و پی‌آمدهای حكومت جهانی حضرت مهدی(عج)
این دستاوردها از جهات مختلفی قابل توجه و بررسی است.

۱٫‌ گسترش توحید و اسلام در تمام عالم
از ویژگی‌های حكومت جهانی مهدوی، این است كه در همة انسانها موحّد بوده و خدا را به یگانگی پرستش می‌كنند. این ویژگی و امتیاز مختص دولت مهدوی است، كه همه حق را می‌پرستند و از هر گونه شرك و الحادی به دور هستند. همان شرك و بدعتی كه در طول تاریخ موجب اختلاف‌ها، جنگ‌ها، هواپرستی و انحرافات بسیار شده است و مایه كم رنگ شدن معنویت و سقوط آن شده است.

در حكومت مهدوی عموم مردم دین اسلام را می‌پذیرند و دیگر ادیان از روی زمین برداشته می‌شود.

امام(ع) می‌فرماید:یرفع المذاهب، فلا یبقی الّا الدین الخالص؛
همه ادیان و مذاهب از روی زمین برداشته می‌شود و جز دین خالص باقی نمی‌ماند.

در طول تاریخ، طاغوتیان همیشه مانع تحقق آرمان‌های الهی و تشكیل حكومت توحیدی بوده‌اند، اما این آرمان در حكومت جهانی مهدوی واقعیت خواهد یافت.

خداوند متعال در قرآن كریم می‌فرماید:«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»؛
او كسى است كه پیامبرش را با هدایت و دین درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند.

در روایات متعددی كه از طریق عامه و امامیه وارد شده، آمده است كه این آیة شریفه ناظر به ظهور مهدی موعود(عج) و هنگامی است كه حضرت عیسی(ع) از آسمان به زمین فرود می‌آید. در آن زمان هیچ آیینی جز آیین اسلام رسمیت نخواهد داشت.

سیوطی از جابربن عبدالله انصاری روایت كرده كه گفته است:
لایكون ذلك حتی لا یبقی یهودی و لا نصرانی صاحب ملة الا الاسلام … و ذلك اذا نزل عیسی بن مریم علیه السلام؛
این آیه تحقق نمی‌یابد مگر هنگامی كه یهودی و نصرانی پیرو هیچ آیین آسمانی‌ای جز اسلام نخواهد بود و این زمانی است كه عیسی بن مریم(ع) از آسمان نازل می‌شود.

امام باقر(ع) در روایتی می‌فرماید:إنّ ذلك یكون عند خروج المهدی من آل محمد، فلا یبقی احد الّا أقر بمحمد؛
این آیه هنگام خروج مهدی آل‌محمّد(ص) تحقق خواهد یافت در آن زمان هیچ كس باقی نخواهد ماند مگر این كه به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورد.

توجه به این نكته لازم است كه گرچه آیین‌های یهود و مسیحیت نیز بعنوان ادیان ابراهیمی و توحیدی شناخته می‌شوند، ولی با توجه به عقاید آنان دربارة عُزیر و مسیح(ع) و نیز دربارة احبار و رهبان و نظایر آن این ادیان توحیدی خالص نیستند و یگانه آیین توحیدی خالص آیین اسلام است، از این رو در حكومت جهانی مهدوی توحید با معیارهای اسلامی آن در جهان گسترش خواهد یافت و در نتیجه آن چه به عنوان دین رسمی پذیرفته می‌شود تنها دین اسلام است.

۲٫‌ گسترش فضیلت‌ها و احكام دین
در حكومت جهانی مهدوی توجه به باورها و رفتارهای دینی مردم و تلاش در جهت رشد و گسترش آن بسیار اهمیت دارد و برای این‌كه بخواهد ارزش‌ها گسترش پیدا كند، و آرمان‌ها تحقق یابد توجه به انتخاب دولت مردان و كارگزاران شایسته حكومتی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ چرا كه با انتخاب مدیران شایسته است كه مردم به عبادت خدای متعال روی می‌آورند و با اجرای احكام شریعت دیانت در میان مردم فراگیر می‌شود.

امام علی(ع) می‌فرماید:یقبل الناس علی العبادات و الشرع و الدیانة؛
همه مردم بر عبادت خدا گراییده و به اجرای احكام شریعت و دیانت روی می‌آورند.

ریشه‌كن شدن‌ آلودگی‌های اخلاقی
در حكومت امام زمان(عج) انحرافات و ناپاكی‌‌ها بر چیده می‌شود و در عوض فضایل و ارزش‌های دینی حاكم می‌شود و تمام مردم دین دار می‌شوند و احدی نیست جز این‌كه به صلاح و تقوا رو می‌آورد.

امام علی(ع) می‌فرماید:یظهر علی الثقلین و لا یترك فی الارض الأدنین؛
(امام مهدی(عج)) بر انس و جن چیره می‌گردد و ریشة پستی و انحراف را از روی زمین بر می‌كند.

امام(ع) در روایت دیگری می‌فرماید:لا یبقی كافر الّا آمن و لا طالح الّا صلح؛
روی زمین كافری باقی نمی‌ماند، مگر این‌كه ایمان می‌آورد و شخص ناشایستی نمی‌ماند مگر این‌كه به صلاح و تقوا می‌گراید.

و در حدیثی امیرالمومنین(ع) می‌فرماید:و یذهب الزنا و شرب الخمر و یذهب الربا؛
(در عصر حكومت مهدوی) بساط زنا، شراب‌خواری و رباخواری برچیده خواهد شد.

استقرار عدالت در سرتاسر گیتی
قسط و عدالت در حكومت مهدوی به اوج خود می‌رسد و تمام جهان را عدل و مساوات فرا می‌گیرد و در واقع نتیجة دولت مهدی(ع) گسترش عدل و رفع بی‌عدالتی و ستم در اقصی نقاط عالم می‌باشد.

عدل و مساوات از اموری است كه همة افراد بشر در پی آن هستند و علاقه‌مند به برقراری آن در سطح گسترده می‌باشند.
در دولت امام زمان(عج) عدالت به نحوی برقرار می‌شود كه زمین به بركت آن دوباره زنده می‌شود و مردم حكومت عدل مهدوی را مشاهده خواهند كرد.

امام(ع) می‌فرماید:یحیها بالقائم(ع) فیعدل فیها فیحیی الارض بالعدل بعد موتها بالظلم؛
خداوند زمین را به وسیلة قائم(عج) زنده می‌كند، پس او در آن عدالت می‌ورزد. در نتیجه زمین با عدالت او حیات می‌یابد، بعد از آن‌كه با ستم (ظالمان) مرده بود.

ابو سعید خدری از پیامبر اكرم(ص) روایت كرده كه فرمود:
أبشّركم بالمهدی كما فیملاء الارض قسطاً و عدلاً ملئت ظلماً و جوراً. یرضی عنه ساكن السماء و ساكن الارض یقسم المال بالسویة بین الناس؛
شما را به مهدی بشارت می‌دهم. او زمین را آكنده از عدالت خواهد كرد آن‌گونه پیش از او پر از ظلم و ستم شده بود، لذا اهل آسمان‌ها و زمین از او راضی خواهند بود. او اموال را به طور یكسان میان مردم تقسیم می‌كند.

۵٫ فراگیری صلح و امنیت
امنیت یكی از مقوله‌هایی است كه پیوسته مورد توجه كارگزاران و مدیران بوده است و یكی از آرمان‌های حكومت مهدوی برقراری امنیت در جامعه است. در روزگار حكومت امام عصر(عج) امنیت به طور گسترده در جوامع بشری حكم‌فرما می‌شود و رعب و وحشتی كه بر اثر ناامنی برای مردم ایجاد شده از بین می‌رود و جان و مال و آبروی مردم از هر گزندی محفوظ می‌ماند.

امام(ع) می‌فرماید:ارتفع فی ایّامه الجور و امنت به السُبُل؛
در زمان او ستم ریشه‌كن و راه‌ها امن می‌گردد.

امام علی(ع) در روایت دیگری می‌فرماید:اصطلحت السباع و البهائم حتی تمشی المرأة بین العراق و الشام لا تضع قدمیها الّا علی النبات و علی رأسها زینتها، لا یحیجُها سبع و لا تخافه؛
چهارپایان و درندگان در صلح هستند… زن از عراق تا شام می‌رود و پای خود را جز بر روی گیاه نمی‌گذارد، جواهراتش را بر سر می‌گذارد و از درنده و درنده خویی هراس ندارد.

(ص).‌ توسعه عمران و‌ آبادانی
عمران و آبادانی در روزگار حكومت امام زمان(عج) پیشرفت چشم‌گیری دارد و بهره‌برداری از امكانات در مرحلة بسیار بالایی در دولت آن حضرت مشاهده می‌شود در عصر كنونی شاهد جنگ‌های ویران‌گر و گرفتاری‌های فراوان می‌باشیم و قدرت‌طلبان و سلطه‌گران دنیا را طعمه هواهای نفسانی خویش كرده‌اند و با بی‌شرمی تمام جان میلیون‌ها انسان را گرفته‌اند.

این‌جاست كه بشر خود را سخنت نیازمند آبادانی و عمران می‌بیند و در وجود خود خلائی احساس می‌كند، كه با حكوم عدالت‌محور مهدی(عج) آن آبادانی حاصل می‌شود.

امام باقر(ع) می‌فرماید:… فلا یبقی فی الارض خراب الاعمر…؛
در زمان حكومت مهدی(عج) در روی زمین هیچ ویرانه‌ای نمی‌ماند، مگر آنكه آباد می‌گردد.

امام علی(ع) می‌فرماید:… و تعمر الارض و تصفو و تزهر بمهدیها…؛
زمین به وسیله مهدی(عج) آباد، خرم و سرسبز می‌شود.

‌ رفاه عمومی
در عصر ظهور و حكومت امام مهدی(عج) مردم از امكانات فراوان بهره‌مند می‌شوند و به رفاه و آسایش عمومی می‌رسند و غرق در نعمت‌ها و بهره‌مند از آن می‌شوند.

رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید:تنعم فیه امتی لم ینعموا مثلها قطّ تؤتی الارض اكلها و لا تدخّر منهم شیئاً و المال یومئذ كدوس، یقوم الرجل، فیقول(ع) یا مهدی! اعطنی؛‌ فیقول(ع) خذ؛
در آن زمان امت من چنان از نعمت برخوردار می‌شوند كه هرگز امتی آن چنان از نعمت برخوردار نشده باشد. سرتاسر زمین محصول می‌دهد و هیچ چیز را از آنان دریغ ندارد و اموال، انبوه می‌شود. هر كس نزد مهدی(عج) آید و بگوید(ع) به من مالی ده، او بی‌درنگ می‌گوید(ع) بگیر.

رسول خدا(ص) می‌فرماید:امت من در دوران مهدی(عج) به نعمت‌هایی می‌رسند كه هرگز مانندش دیده نشده است و هیچ مؤمن یا كافری به چنان نعمت نرسیده است. آسمان، بارانش را پی در پی می‌فرستد و زمین نیز چیزی از گیاهان را در خود نگه نمی‌دارد؛ بلكه آن را بیرون می‌فرستد.

دوستی خالصانه
‌در روزگار حكومت امام مهدی(عج)‌، زندگی اجتماعی لذت‌بخش و دل‌ها آكنده از صفا و صمیمیت می‌شود و انسان‌ها به یكدیگر عشق می‌ورزند و روابط آنها براساس صداقت، عشق، محبت و دوستی می‌باشد. در آن هنگام بدبینی‌ها، حسادت‌ها، بدگمانی و تمام اوصاف زشت و رذیله از بین می‌رود و افراد زندگی سعادتمند خواهند داشت.

دربارة اصلاح افراد و رفع فساد اخلاقی و انحراف، امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید:یبعث الله رجلاً فی آخر الزمان… لایبقی كافر الّا آمن و لا طالح الّا صلح …؛
خداوند در آخرالزمان مردی را بر می‌انگیزد كه كسی از منحرفان و فاسدان نمی‌ماند مگر این‌كه اصلاح گردد.

در روزگار مهدی(عج) حرص، طمع، حسد، سوء ظن و صفت‌های رذیله از میان می‌رود و روح استقلال و بی‌نیازی در انسان‌ها پدیدار می‌شود.

۹٫ رهایی از آتش فتنه
در دولت امام زمان(عج) فتنه‌ها از میان می‌رود و دل‌ها با یكدیگر مهربان می‌شود صمیمیت و هم دلی فضای زندگی اجتماعی را عطرآگین می‌سازد.

در دولت مهدوی(عج) امت از شرك نجات می‌یابند و فتنه‌ها می‌خوابد و دشمنی‌ها به الفت و همدلی مبدل می‌شود.

۱۰٫‌ ریشه‌كن شدن فقر از جامعه
در جامعه مهدوی فقر و بیچارگی از میان مردم رخت بر می‌بندد و كسی نیازمند و محتاج دیگری نیست و در آن روزگار است كه مستحق زكات یافت نمی‌شود.

امام صادق(ع) می‌فرماید:انّ قائمنا أذا قام… تظهر الارض كنوزها حتی تراها الناس علی وجهها، و یطلب الرجل منكم من یصله بماله، و یأخذ من زكاته، لا یوجد احد یقبل منه ذلك، استغنی الناس بما رزقهم الله من فضله؛
هنگامی كه قائم ما قیام كند… زمین گنج‌های خود را بیرون ریخته، آشكار می‌كند؛ به گونه‌ای كه مردم با چشم خود، آن را بر روی زمین می‌بینند و دارندگان زكات سراغ كسی می‌گردند كه نیازمند باشد تا زكاتشان را به او بدهند؛ ولی كسی یافت نمی‌شود و مردم از فضل و بخشش خداوند از دیگران بی‌نیاز می‌گردند.

در روزگار مهدی(عج) مردم چنان از نظر فكری رشد می‌كنند كه بی‌هیچ فشاری به وظایف خود در همه ابعاد عمل می‌كنند و از غنای روحی برخوردارند.

۱۱٫‌ شكوفایی علم و صنعت
در روزگار مهدوی علم و دانش به یك‌باره رشد و گسترش چشم‌گیری پیدا می‌كند و این توسعه بسیار خیره‌كننده است.
امام صادق(ع) می‌فرماید:
العلم سبعة و عشرون حرفاً فجمیع ما جاءت به الرسل جزء ان، فلم یعرف الناس حتی الیوم غیر الجزءین، فاذا قام القائم أخرج الخمسة و العشرین جزء اً فبثّها فی الناس، و ضمّ إلیها الجزء ین، حتی یبثّها سبعة و عشرین جزءا؛ً
علم و دانش، بیست و هفت حرف است و همه آن‌چه پیامبران آورده‌اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاكنون جز با آن دو حرف (با حرف‌های دیگر) آشنایی ندارند و هنگامی كه قائم ما قیام كند بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده، آن را بین مردم نشر و گسترش می‌دهد. و آن دو حرف را نیز ضمیمه می‌كند.

و مجموع بیست و هفت حرف را در میان مردم منتشر می‌سازد، و در نتیجه علوم به طور كامل در اختیار بشر قرار خواهد گرفت.

امام صاق(ع) می‌فرماید:انّ قائمنا اذا قام مدّ الله لشیعتنا فی اسماعهم و ابصار هم حتی یكون بینهم و بین القائم برید یكلّمهم و یسعمون و ینظرون الیه، و هو فی مكانه؛
هنگامی كه قائم ما قیام كند، خداوند قدرت شنوایی و بینایی شیعیان ما را افزایش می‌دهد؛ به گونه‌ای كه از فاصله یك برید (چهار فرسنگ) حضرت با شیعیانش سخن می‌گوید و آنان سخنش را می‌شنوند و حضرت را می‌بینند؛ در حالی كه حضرت در جایگاه خودش مستقر است.

۱۲٫‌ رشد و تكامل عقلانی
در حكومت امام مهدی(ع) رشد عقلانی در مرحله بسیار بالایی قرار دارد و انسان‌ها از حرمت و كرامت ویژه‌ای برخوردارند و همگان از این موهبت و كمال عقلی بهره‌مند می‌شوند و این موهبت الهی عموم بندگان را شامل می‌شود.

امام باقر(ع) می‌فرماید:اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤس العباد نجمع به عقولهم و كملت به أخلاقهم؛
هنگامی كه قائم ما قیام دست خود را برسر بندگان خدا می‌نهد به واسطة آن عقول آنان به كمال می‌رسد.

خلاصه
با توجه به آیات و روایات معصومین این نتیجه حاصل می‌شود كه حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) مسلماً تشكیل خواهد شد و آخرین ذخیره الهی كه از دودمان پاك پیامبر(ص) و از نسل امام حسین(ع) است ظهور خواهد كرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد. و در حكومت اوست كه سنت‌های الهی و توحید ناب محمدی (ص) احیا می‌شود و درسایه حكومت عدل او بشریت و جامعه‌های مختلف به سعادت و خوشبختی می‌رسند و همگان از حقوق فردی و اجتماعی مناسب برخوردار می‌شوند.

برگرفته از سایت :المهدویه

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
ستــایش خدایی را که لبــاس عزت و ردای کبریـــــــایی را تنها به قــامت رسای خـود استــوار و زیبـــا ساخت
قال الامام الصادق - علیه السلام - : مَنْ مَشی اِلَی الْمَسْجِدِ، لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلی رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ اِلاّ سَبَّحَتْ لَهُ الْاَرْضُ.
«بحار الانوار، ج 84، ص 13»
امام صادق - علیه السلام - فرمود: هر كس به طرف مسجد برود، پایش را بر هیچ تر و خشكی نمی گذارد، مگر اینكه زمین برای او تسبیح می گوید.
ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مدیر وبسایت : امیرحسین خدایاری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب سایت را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 345
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 151
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 221
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,895
  • بازدید ماه : 4,732
  • بازدید سال : 23,961
  • بازدید کلی : 216,567